:: ORIGAMI-ORIZURU 2010   :: O PROJEKTE   :: O ORIGAMI   :: O PAPIERI   :: PILOTNÝ PROJEKT   :: POĎAKOVANIE

 

 

O PROJEKTE

 

Ciele a myšlienky projektu:

Projekt navrhol a spracoval  ako rigoróznu prácu na tému: "Technická hračka ako prostriedok rozvoja osobnosti žiaka." Mgr. Miloš Viglašský na PF  UKF v Nitre. Realizácia projektu je pod hlavičkou CVČ Žiar nad Hronom a pod záštitou Veľvyslanectva Japonska v SR, prednostu ObÚ  Žiar nad Hronom a primátora mesta Žiar nad Hronom a je určený pre piate ročníky ZŠ.

 

Cieľ – primárny – vzdelávanie:

  1. Zlepšiť zručnosť, jemnú motoriku, vizuo-motirickú činnosť jedinca, presnosť, trpezlivosť, kreativitu a pozornosť pri práci (technická a výtvarná výchova).

  2. Zdokonaliť zmysel pre postupnosť krokov vo vnímaní a orientácií v nákresoch origami. (informatika, technické kreslenie, matematika), priestorová predstavivosť

  3. Na hodinách fyziky - praktická ukážka – napr. ťažisko modelov, aerodynamika, sila - zaťažiteľnosť,..

  4. Upevniť základné znalosti z matematiky a geometrie. (matematika, geometria)

  5. Predstaviť umenie origami ako elegantný a finančne nenáročný spôsob vzdelávania a zábavy.

  6. Origami prostredníctvom orizuru, skladacej papierovej hračky (technickej hračky), sa  prezentuje ako prostriedok rozvoja technického a logického myslenia žiakov.

  7. Origami je možné využiť vo vyučovacom procese na viacerých vyučovacích predmetoch, čím vyučovací proces dostáva v podobe origami spoločný aktívny prvok medzipredmetovej spolupráce. Primárne na hodinách matematiky, fyziky, technickej výchovy a výtvarnej výchovy. Vzhľadom na históriu, legendy a tradičné japonské hodnoty spojené s origami je možné nadviazať na túto tému aj na hodinách dejepisu, etiky, zemepisu či literatúry. 

 

Využiteľnosť v praxi:

Origami z pohľadu fyzioterapie pôsobí pozitívne na jemnú motoriku, na vizuo-motorickú koordináciu, z pohľadu psychoterapie má dobrý vplyv na vzájomnú komunikáciu a vnútorný pokoj (psychohygiéna). Samotná využiteľnosť v praxi je rozmanitá od výroby originálnych darčekových predmetov, cez automobilový priemysel (zloženie airbagov v aute), medicínu (rehabilitácie po úraze, boj proti infarktu pomocou zložených miniatúrnych teliesok slúžiacich na roztiahnutie ciev) až po využitie vo vesmírnom programe (NASA optimalizácia skladania a rozkladania solárnych panelov v raketoplánoch).

 

Cieľ – sekundárny – posolstvo mieru:

Žiaci spoločne poskladajú 1000 orizuru (symbol nádeje a mieru) – tieto sa odovzdajú  symbolicky na slávnostnej audiencii veľvyslancovi Japonska J.E. Yoshio Nomotovi v priestoroch japonskej ambasády. Ide o uctenie si pamiatky Sadako Sasaki a všetkých detských obetí vojny, o pripomenutie si nešťastia v Hirošime a Nagasaki. Symbolicky je projekt stavaný pre deti vo veku Sadako Sasaki.

V 1.ročníku sa cieľ posolstva mieru rozširuje aj o lokálpatriotizmus v podobe kladenia venca v deň výročia oslobodenia mesta, keď vybraní žiaci položia spoločne vytvorený veniec s orizuru k pamätníku na počesť významného dňa v boji proti vojne vo svojom meste.

 

Cieľ – terciálny – spolupráca a šírenie dobrého mena:

V jednotlivých súťažiach majú žiaci možnosť ukázať svoje individuálne kvality a zároveň majú možnosť vo vybraných súťažiach zistiť, že spoluprácou môžu získať viac a to nielen pre seba.

Zároveň sa nám realizáciou projektu ponúka príležitosť nadviazať spoluprácu v oblasti vzdelávania prostredníctvom spolupráce s japonským veľvyslanectvom a tiež je to prostriedok, ako zviditeľniť náš región. Ponúka sa nám tiež možnosť prehĺbenia vzájomnej spolupráce medzi jednotlivými organizáciami v meste (CVČ, MsKC, ZUŠ, ZŠ, SŠ, a iné..). 

V 1.ročníku sa projekt rozširuje na základe skúseností z 0.-tého ročníka aj o sociálne cítenie – vytvorené orizuru ako symbol mieru, šťastia a nádeje sa použijú ako darček pre vybrané sociálne zariadenie v jednotlivých mestách, kde sa vytvorili ( domov dôchodcov, nemocnica, zariadenia s zdravotne znevýhodnenými deťmi). Koordinátor za mesto dohodne návštevu žiakov vo vybranom zariadení po slávnostnom vyhodnotení súťaže. Žiaci formou exkurzie osobne darujú vlastnoručne vytvorené orizuru, aby videli radosť v očiach ľudí, ktorí sa dokážu tešiť aj z mála.  Ide o to, aby sa naučili radosť nielen prijímať, ale aj rozdávať a aby pochopili, že radosť sa dá urobiť aj s malým darčekom.

 

    

 

Mgr. Miloš Viglašský

mobil: 0905 549630

tel.: 045/ 6781 613

email: milos.viglassky@zh.vs.sk

za realizačný tím, autor projektu - študent UKF, PF, Katedry Techniky a informačných technológií v Nitre

 

aktualizované:06.11.2009

 

 

PROJEKT ORIGAMI-ORIZURU © 2009